دکتر ظریف در این مصاحبه ادعاها و اتهاماتی علیه اشخاص حقیقی یا حقوقی مطرح میکنند که اگر این اشخاص برای پاسخگویی ورود کنند عملا در زمین بازی بد ظریف ورود کرده اند و اگر ورود نکنند نیز عملا اتهاماتی که مطرح شده بی پاسخ خواهند ماند و از نظر مخاطبان مورد تأیید قرار خواهد گرفت و از این حیث، هم ورود کردن و هم ورود نکردن به این صحنه موجب خسارت و زیان خواهد بود.

 

ازانتشار فایل صوتی ظریف تا ادعای تقطیع و احتمال انتشار کامل

دیروز یک فایل صوتی چند ساعته از مصاحبه آقای ظریف با آقای سعید لیلاز از طریق شبکه سعودی ایران اینترنشنال و سپس بی بی سی و سایر رسانه ها منتشر شد که فورا وزارت خارجه با بیانیه ای، این سخنان را تقطیع شده خواند و اعلام کرد حاضر است کل مصاحبه را منتشر نماید.

این مصاحبه خیلی سریع در شبکه های مختلف اجتماعی از جمله کلاب هاوس مورد واکاوای و بررسی قرار گرفت و همچنان فضای خبری کشوری متأثر از این فایل و صحبتهای آقای ظریف است. مصاحبه ای که وزارت خارجه ادعا میکند قرار نبوده منتشر شود و صرفا به عنوان حفظ تاریخ شفاهی ضبط شده اند.

رژیمهای سعودی و صهیونیستی بانیان و حامیان شبه رسانه ایران اینترنشنال و همینطور داعش محسوب میشوند و از این جهت فایل صوتی ظریف را در جهت تخریب وجهه نابودگران اصلی داعش یعنی سپاه و سردار سلیمانی و روسیه به کار گرفتند و این رویکرد را در انتشار اولین برشهایی که از این فایل انجام دادند نیز به وضوح نشان دادند.

چه کسی مسئول انتشار است؟

فایل صوتی ظریف توسط مرکز بررسیهای استراتژیک دولت و با حضور آقای حسام الدین آشنا ضبط گردیده است و عملا جز این مرکز و وزارت خارجه شخص دیگری به آن دسترسی نداشته است پس مسئولیت انتشار آن مستقیما به خودشان برمیگردد هرچند مدعی باشند که قرار نبوده این مصاحبه منتشر گردد.

برخی تحلیل گران انتشار این فایل را ناشی از نفوذ در این دو مرکز دولتی دانسته اند اما نگاهی به مجموعه واکنشهای دولتیها در برابر پرونده های نفوذ نشان میدهد ایشان اساسا به مسئله نفوذ اعتقادی ندارند و عمده کسانی که مراجع امنیتی به عنوان نفوذی شناخته اند را همکار و دلسوز دانسته اند و برای دفاع از ایشان و رهاییشان تلاش کرده اند.

بازی دوسرباخت در صورت پاسخگویی به اتهامات

دکتر ظریف در این مصاحبه ادعاها و اتهاماتی علیه اشخاص حقیقی یا حقوقی مطرح میکنند که اگر این اشخاص برای پاسخگویی ورود کنند عملا در زمین بازی بد ظریف ورود کرده اند و اگر ورود نکنند نیز عملا اتهاماتی که مطرح شده بی پاسخ خواهند ماند و از نظر مخاطبان مورد تأیید قرار خواهد گرفت و از این حیث، هم ورود کردن و هم ورود نکردن به این صحنه موجب خسارت و زیان خواهد بود.

برخی ادعاها و اتهامات مطروحه

از طرف دیگر بسیاری از ادعاهایی که در فایل صوتی ظریف مطرح میشود علیه شهید سردار سلیمانی است و از آنجا که این ادعاها پس از شهادت ایشان مطرح و منتشر شده است، امکان تأیید یا رد آنها برای این شهید بزرگوار وجود ندارد و از این جهت نیز رفتار آقای ظریف اصلا اخلاقمدارانه تلقی نمیگردد.

در فایل صوتی ظریف ادعا شده که از دیپلماسی برای میدان هزینه شده در حالی که اگر دیپلماسی چیزی برای چانه زنی داشته ناشی از امتیازاتی بوده که در عرصه های هسته ای و امنیتی و منطقه ای داشته ایم در حالی که ظریف به دنبال برجامهای موشکی و منطقه ای و خودتحریمی fatf بوده است! نکته دیگر این که سپاه قدس نه تنها در تقویت قدرت دیپلماسی ایران بلکه در دور زدن تحریمها و فروش نفت هم نقش به سزایی داشته است.

از مواردی که دکتر ظریف در این مصاحبه شدیدا نسبت به آن شاکی است، عدم برخی اطلاع رسانی ها به ایشان است، مثلا میگوید چرا از جزئیات حملات اسرائیل یا از جزئیات زمان و نحوه حمله به عین الاسد مطلع نبوده است در حالی که این توقعات خارج از اختیارات وزیر خارجه است و عملا حوزه جنگ و صلح طبق قانون اساسی مستقیما به شخص رهبری بر میگردد.

ظریف در این فایل مدعی میشود روسیه مانع حصول برجام بوده است و این ادعا در حالی مطرح میشود که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در تاریخ ۲۵ تیر ۱۳۹۴ و ریابکوف عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده روسیه در ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ مدعی شده بودند روسیه و چین می‌خواستند تحریم‌های تسلیحاتی لغو شود، اما با وجود حمایتشان، خود تیم ایرانی موافقت کردند تحریم‌ها تا ۵ سال ادامه یابد!

هدف از انتشار فایل صوتی مصاحبه ظریف چیست؟

فارغ از محتوای فایل صوتی مصاحبه ظریف با سعید لیاز، زمان انتشار این مصاحبه در نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ که خود آقای ظریف نیز احتمالا یکی از نامزدهای انتخابات است اهمیت دارد و ما را به یاد انتشار فایل صوتی آیت الله منتظری درباره اعدام منافقان تروریست در دهه ۶۰ می اندازد که بستری شد برای تخریب انقلاب، تعویض جای جلاد و شهید، جعل لقب آیت الله قتل عام برای رئیسی و نهایتا پیروزی روحانی.

امروز با نزدیکی به انتخابات و حضور برخی نامزدهای نظامی به نظر میرسد یکی از کارکردهای انتشار این کلیپ تخریب نامزدهای انقلابی نظامی است تا ایشان را مانع به نتیجه رسیدن دیپلماسی معرفی نماید ضمن این که این تلقی ایجاد شود که اگر وضعیت کشور به اینجا رسیده است ناشی از ضعف دیپلماسی آقایان نبوده بلکه ناشی از محدودیت برای دیپلماسی بوده است!

عموم مردم ایران فارغ از این که چه فکر و اعتقادی داشته باشند شهید سلیمانی را قهرمان ملی خود میدانند و در برابر این نگاه تلاش شده که اولا دیپلماتهای کشور به عنوان قهرمانان دیپلماسی معرفی شوند و برای این کار از جملاتی مثل «برجام را خدا آورد» استفاده شد که به ناحق از جمله حضرت امام خمینی(ره) درباره فتح خرمشهر وام گرفته شد و ثانیا کوشیده شد تا خدمات سردار سلیمانی و سپاه پرهزینه و مانع موفقیت قهرمانان پوشالی دیپلماسی معرفی گردد.

مظلوم نمایی

ظریف در این فایل بسیار میکوشد از خود چهره ای مظلوم نشان دهد، چهره ای که دیگران نگذاشتند او خوب کار کند و همیشه محدودیتها مانع کار کردن او بوده است! اما فراموش نکرده ایم که او خطوط قرمز رهبری در تنظیم متن توافق و شروط نه گانه ایشان در اجرای برجام را عمدتا نقض کرد و همین عوامل باعث شد یک معامله ناکام نقد در برابر نسیه نهایتا شکل بگیرد که دبه کردن برای طرفهای مقابل سهم و کم هزینه باشد.

تخریب دیپلماسی با شرق

از دیگر اهداف انتشار این مصاحبه همانا احیای وجهه غرب از طریق تخریب وجهه شرق است. در حالی که آمریکا و اروپا نشان داده اند هیچ اعتبار و علاقه ای برای کمک به ایران حتی در ازای اجرای تعهداتش ندارند و چین و رسیه و همسایگان بستری برای جبران خلاء آمریکا و اروپا فراهم کرده اند، ظریف و جریان غربگرا میکوشد نگاه ها را از ظرفیت داخلی و ظرفیت خارجی غیر غربی دوباره به سمت غرب برگردانند تا میوه آن را در انتخابات بچینند.

دوقطبی سازی کاذب

یکی از کارکردهای انتشار این مصاحبه فرار از دوقطبی کارآمدی و ناکارآمدی به دوقطبی میدان (جنگ) و دیپلماسی یا مذاکره و عدم مذاکره است، دوقطبی مجربی که غربگرایان بارها از طریق آن حیات خود را حفظ کرده اند خصوصا امروز که تورم ۵۰ درصدی کشور و حجم نارضایتی از دولت چاره ای برایشان جز تعویض زمین بازی باقی نگذاشته است که انتشار این فایل در کنار مذاکرات وین که خود غربیها به هدفشان برای اثرگذاری بر انتخابات ایران معترف اند، میتواند به کمکشان بیاید.

قمار و انتحار

میتوان انتظار داشت همزمان با نزدیکی به انتخابات ۱۴۰۰، انواع پروژه های رسانه ای و عملیات روانی با هدف اثرگذاری بر نتیجه انتخابات در جبهه غربگرایان رخ دهد که با توجه به حساسیت شرایط انتخاباتی و کاهش مقبولیت این جریان، دست زدن به قمارهای پرریسک و حتی انتحارهای سیاسی هم محتمل است.

در این فضا اصلا بعید نیست یک یا چند گزینه به قیمت حفظ منافع حزبی و تقویت گزینه نهایی، به منافع ملی لگدی بزند، کما این که قبلا شخص ظریف نشان داده برای حفظ غربگرایان در قدرت حاضر است به غربی ها التماس کند.

هشدار برای انقلابیها

در چنین شرایطی جریان انقلابی نباید غره شود و خود را از پیش برنده انتخابات در نظر بگیرد بلکه باید از همه ظرفیتهای موجود به خوبی استفاده کند و نگذارد دوقطبی غیرمعتبر مذاکره و عدم مذاکره یا جنگ و دیپلماسی در جامعه شکل گیرد و از این حیث مدام باید تکرار کند که مشکل کشور بیش از این که از مذاکره یا برجام باشد ناشی از برجامیزه کردن کشور و معطل کردن همه چیز برای رسیدن به توافق و اجرا و سپس احیای آن است.

باید برای مردمی که زیر آماج عملیات روانی غرب و غربگرایان قرار دارند جا انداخت که انقلابیها با دیپلماسی مخالف نیستند بلکه با تمرکز صرف بر غرب مخالف اند و خواهان گسترش دیپلماسی از غرب تا شرق و همسایگان هستند و باید گفت مشکل اصلی کشور، ناکارآمدی در استفاده از ظرفیتها و سرمایه های موجود در داخل است که اگر این امر جایش را به کارآمدی و باور به توان داخلی بدهد میتواند موجب تقویت دیپلماسی هم بشود.

یقینا دولتمردانی که مدام از خالی بودن خزانه و مربوط بودن حتی آب خوردن مردم به توافق سخن میگویند و ظرفیتهای کشور را تا حد تولید آب گوشت و قرمه سبزی تنزل میدهند و توان دفاعی کشور را به سخره میگیرند و مدام از نداشتن و نتوانستن سخن میگویند، نمیتوانند میز دیپلماسی را جز به عرصه واگذاری و تنازل تبدیل کنند.

  • نویسنده : سیاوش آقاجانی