آیت الله احمد خاتمی ۴ روز پیش، پس از پایان سومین نشست هیئت رئیسه مجلس خبرگان با کمیسیون‌های داخلی درباره فضای مجازی سخنانی گفتند که حواشی زیادی هم ایجاد کرد و بر آن شدم تا ضمن پرداختن به این سخنان، به مسئله بسیار مهمی با عنوان لزوم مد نظر قرار دادن پیوست جنگ نرم برای […]

پیوست جنگ روانی پیوست جنگ نرمآیت الله احمد خاتمی ۴ روز پیش، پس از پایان سومین نشست هیئت رئیسه مجلس خبرگان با کمیسیون‌های داخلی درباره فضای مجازی سخنانی گفتند که حواشی زیادی هم ایجاد کرد و بر آن شدم تا ضمن پرداختن به این سخنان، به مسئله بسیار مهمی با عنوان لزوم مد نظر قرار دادن پیوست جنگ نرم برای همه گفتارها و رفتارها اشاره نمایم، ایشان گفتند:

«فضای مجازی سالم ، مطلوب و مورد علاقه است اما فضای مجازی که تریبون بیگانگان است، سگ هار است و اگر این سگ هار رها شود دوباره گاز خواهد گرفت و مسئولان باید در این عرصه مراقب باشند.»

که البته این سخنان بسیار با تحریف و تقطیع منعکس شد و این طور القا شد که ایشان همه فضای مجازی را به سگ هار تشبیه کرده‌اند در صورتی که همانطور که از سخنان ایشان بر می‌آید اشاره ایشان به آن بخش از فضای مجازی است که تریبون دشمن است والا که خودشان در ابتدای کار فضای مجازی سالم را مطلوب خواندند.

و اما بحث اصلی این نیست، درباره نکته مهم دیگری سخن می‌گویم که باید بسیار مد نظر امثال آیت الله خاتمی و آیت الله علم الهدی و آیت الله جنتی و همه نیروهای انقلابی قرار گیرد و آن پیوست جنگ نرم به همه مطالب، طرحها، سخنرانی‌ها و برنامه‌ها است.

امروز همه شاهدیم که مهمترین حربه دشمنان خارجی و جریانات ضدانقلاب یا غیرانقلابی، استفاده از اهرم ایجاد جنگ روانی و پروپاگاندای رسانه‌ای برای تخریب انقلابیها، سیاه‌نمایی درباره انقلاب، تطهیر دشمنان و حتی ایجاد اغتشاش است و در چنین شرایطی بی توجهی به عامل جنگ روانی، جنگ نرم یا پروپاگاندای دشمن حقیقتا یک اشتباه بزرگ است.

  • سال‌ها است که امام خامنه‌ای روی این که همه مشکلات از بستر فرهنگ است و این که همه طرح‌ها باید پیوست فرهنگی داشته باشند تأکید دارد که به نظر می‌رسد با توجه به حجم عملیات روانی که علیه عملکرد انقلاب و نیروهای انقلاب وجود دارد، تنظیم #پیوست_جنگ_نرم یا توجه به جنگ روانی احتمالی دشمنان هم ضروری باشد.
  • پیوست جنگ نرم اصلا به معنی آلوده شدن به پروپاگاندای رسانه‌ای یا ایجاد جنگ روانی نیست، بلکه در جهت خنثی کردن اقدامات ایذایی دشمن در این حوزه‌هاست. اقداماتی که باعث می‌شوند یک سخن یا طرح معمولی و حتی حکیمانه و دلسوزانه نیز به بهانه‌ای برای تخریب انقلاب و نیروهای انقلابی تبدیل شود.
  • پیوست جنگ نرم یعنی اگر می‌خواهیم چرایی غیرقابل فراموش بودن فتنه را تبیین کنیم، به بیان این که فتنه‌گران لباس از تن بسیجی درآوردند بسنده نکنیم که اگر کردیم که بعضاً هم کردیم، طرف مقابل هم کلیپ صحنه‌های درگیری میدانی را منتشر میکند و تبین ناقص ما را خنثی می‌کند، بلکه باید به خسارت سنگینی که در همه ابعاد بر کشور تحمیل شد و همچنان هم آن خسارتها ادامه دارد و بدعت خطرناکی که گذاشته شد اشاره گردد.
  • پیوست جنگ نرم یعنی اگر می‌خواهیم بگوییم به حرمت امام رضا(ع) در مشهد، کنسرت اجرا نشود نگوییم که مشهد جای #عیاشی نیست و هر کسی کنسرت نمی‌خواهد از مشهد برود! بلکه بگوییم با توجه به کارکردهای خاصی که برخی شهرها به لحاظ زیارتی یا سیاحتی بودن دارند، اقتضائات آنها نیز رعایت گردد و همانطور که ساخت خانه های غیرسنتی در ماسوله ممنوع است، منع اجرای کنسرت در مشهد هم از طریق قانونی دنبال کرد.
  • یعنی اگر می‌خواهیم به طلاب بگوییم منصفانه، اخلاقی و با آرمانگرایی توأم با واقع‌بینی در محضر رهبر انقلاب سخن بگویند یا حتی نظام را نقد کنند، تلقی غلط یا بهانه واهی درست نکنیم تا دوستان نادان یا دشمنان دانایی که می‌خواهند رهبری عزیز را کانالیزه یا مستبد معرفی کنند، همزمان هشتگ #آقا_خوششان_بیاید ترند کنند!
  • پیوست جنگ نرم یعنی اگر می‌خواهیم به معدود دانشجویانی که بعضا بی‌ادبانه مانع صحبت‌مان می‌شوند بگوییم سوت بلبلی هنر نیست، خودمان مثل آنها و بدتر از آنها سوت بلبلی نزنیم! یا اگر دادستان می‌خواهد پاسخ جنگ‌روانی‌های یک جریان خاص را بدهد با زبان حقوقی و رسمی سخن بگوید نه با ادبیات منفعلانه و احساسی که فرصت طلبکاری برای‌شان ایجاد کند!
  • پیوست جنگ نرم یعنی اگر می‌خواهیم رقبای داخلی را به اهمیت توافق متوجه کنیم، نگوییم خزانه خالی است و حتی تأمین آب خوردن هم به توافق بند است، چرا که این حرفها قطعا قدرت چانه زنی ایران را در میز مذاکره و امتیازگیری به شدت خواهد کاست و چه در تنظیم توافق و چه در اجرای آن میتواند خسارات سنگین به کشور تحمیل کند.

این‌ها که عرض شد تنها مثال‌هایی بود برای اهمیت توجه به فرصت‌هایی که گفتارها و رفتارهای ما برای دشمنان یا فرصت‌طلبان ایجاد می‌کند تا حواس‌مان باشد در کنار هر کاری که انجام می‌دهید یا هر حرفی که در هر جمعی بیان می‌کنیم، به غیر از محتوایشان، به شکل انعکاس‌شان هم توجه کنیم تا حتی المقدور مانع سوءاستفاده‌های احتمالی دشمنان یا بدفهمی‌های کج‌فهمان و ایراد هزینه‌های سنگین به کشور و نظام شویم.