دیروز رئیس محترم جمهور در بین سخنرانی که  در مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه داشتند، موردی در خصوص توان موشکی ایران بیان نمودند: رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برخی فکر می کنند برد موشک ها بیشتر شود، اقتدار ملی ما است البته درست است که نیروی های مسلح، ارتش، سپاه، بسیج […]

سخنان روحانی در مورد توان موشکیدیروز رئیس محترم جمهور در بین سخنرانی که  در مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه داشتند، موردی در خصوص توان موشکی ایران بیان نمودند:

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برخی فکر می کنند برد موشک ها بیشتر شود، اقتدار ملی ما است البته درست است که نیروی های مسلح، ارتش، سپاه، بسیج ونیروهای امنیتی اقتدار ما هستند اما کشاورزی، خدمات و صنعت به ویژه کشاورزی و امنیت غذایی، قدرت و اقتدار ملی است چرا که اگر در کشور ما انواع سلاح و امکانات نظامی داشته باشیم اما برای گندم، جو، گوشت، روغن و سایر مواد غذایی نیازمند به دیگران بودیم، آیا می توان اقتدار داشت؟ اقتدار زمانی است که حداقل در بسیاری از محصولات نمی گویم خودکفایی بلکه تا مرز خودکفایی پیش رویم.

بیان این سخنان در این مقطع از چند جهت جای اشکال دارد:

  • تقارن این سخنان با برگزاری رزمایش محمد رسول الله (صلوات الله علیه و آله اجمعین) یقیناً نمی تواند در راستای اهداف رزمایش تلقی گردد و این گمان را به ذهن منتقل می کند که گویا جناب رئیس جمهور از این رزمایش چندان دل خوشی ندارند.
  • درست در زمانی که آمریکا و غرب در پی اطمینان خاطر اسرائیل مسائل موشکی ایران را روی میز مذاکره قرار می دهند و مقام معظم رهبری نیز توان دفاعی و اقتدار نظامی ایران را جزء خطوط قرمز غیر قابل مذاکره بیان می کنند، این سخنان جناب روحانی این ظن را در ذهن دشمن تداعی می کند که آقای روحانی چندان هم بحث موشکی ایران را به عنوان خط قرمز تلقی نمی کنند که در همین اثنا و اینچنین از آن سخن می گویند.
  • اقتدار نظامی و اقتصاد مقاومتی دو بال مهم اقتدار انقلاب هستند و هرگز نمی توان یکی را به بهانه ی دیگری تحقیر کرد، اگر کشوری به لحاظ اقتصادی قوی باشد ولی توان دفاعیش بازدارنده نباشد چگونه می تواند به صرف توان اقتصادی در برابر تهدیدهای نظامی ایستادگی کند، وقتی اسرائیل و آمریکا در هر فرصتی گزینه نظامی را مطرح می کنند چرا ایران نباید برد موشکهایش را تا قلب دشمنان خود ارتقا نبخشد؟
  • یکی دیگر از مسائلی که با سخنان جناب روحانی در ذهن افراد تداعی می شود این است که نکند جناب روحانی بودجه های نظامی را اینقدر زیاد می دانند که پولی برای رسیدن به مرزهای خودکفایی باقی نمی گذارد؟ و این در حالی است که بودجه نظامی ایران اسلامی نسبت به دشمنان این ملت و حتی نسبت به اکثر کشورهای منطقه سهم بسیار ناچیزی دارد و حال این که میزان تهدیدهای نظامی علیه ایران به مراتب بیش از سایر کشورهاست.
  • یکی دیگر از مواردی که در سخنان جناب روحانی محل اشکال است این که ایشان به جای این که از توان نظامی ایران که مبتنی بر اصول خودکفایی و توان فنی داخلی و کاهش روزافزون نیازهای نظامی به بیگانگان بنا نهاده شده است، برای مدیریت اقتصادی دولت الگوسازی کند، افزایش توان دفاعی را زیر سؤال می برد! متأسفانه جناب روحانی به جای این که بابت نقطه ضعف دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی و وابستگی روزافزون به نفت، بدهکار این مردم و کشور باشد، به نقطه قوت نیروهای نظامی ما که بر اصول خودکفایی بنا شده است انتقاد می کنند و حال این که ایشان باید مسئولانه توان نظامی را الگوی مدیریتی دولت در زمینه ی اقتصاد معرفی می کردند.