با توجه به خطی که آقای هاشمی در پایان دادن به جریان آمریکاستیزی دنبال میکنند، آیاتی که در سایتشان منتشر میگردد نیز بعضاً در جهت تطهیر رفتارهای مذبذبانه در برابرآمریکا است که این بار از آیه ۶۱ سوره انفال برای تطهیر دست دادن کری با ظریف و دوستی با آمریکا استفاده می نماید ولی اگر […]

dastdoostiبا توجه به خطی که آقای هاشمی در پایان دادن به جریان آمریکاستیزی دنبال میکنند، آیاتی که در سایتشان منتشر میگردد نیز بعضاً در جهت تطهیر رفتارهای مذبذبانه در برابرآمریکا است که این بار از آیه ۶۱ سوره انفال برای تطهیر دست دادن کری با ظریف و دوستی با آمریکا استفاده می نماید ولی اگر به آیات قبل و بعد این آیه توجه نشود در نتیجه گیری اشتباه صورت خواهد گرفت:
۵۹- وَلَا یَحْسَبَنَّ ٱلَّذِینَ کَفَرُوا سَبَقُوا إِنَّهُمْ لَا یُعْجِزُونَ؛ آنها که راه کفررفتند، نپندارندکه پیشرفته اند،آنها هرگز ما را ناتوان نخواهندکرد!

۶۰- وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا ٱسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّهٍ وَمِن رِّبَاطِ ٱلْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ اعَدُوَّ ٱللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَءَاخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ ٱللَّهُ یَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَىْءٍ فِى سَبِیلِ ٱللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ؛ هر نیرویی درتوان دارید، برای مقابله با آنها، آماده سازید! و اسبهای ورزیده، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و گروه دیگری غیر از اینها را، که شما نمیشناسید و خدا آنها را میشناسد! و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعی اسلام) انفاق کنید، بطورکامل به شما بازگردانده میشود، وبه شما ستم نخواهدشد!

۶۱- وَإِن جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَٱجْنَحْ لَهَا وَتَوَکَّلْ عَلَى ٱللَّهِ إِنَّهُ هُوَ ٱلسَّمِیعُ ٱلْعَلِیمُ؛ و اگر تمایل به صلح نشان دهند، تو نیز از در صلح درآی؛ و بر خدا توکّل کن، که او شنوا و داناست!

۶۲- وَإِن یُرِیدُوا أَن یَخْدَعُوکَ فَإِنَّ حَسْبَکَ ٱللَّهُ هُوَ ٱلَّّذِى أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَبِٱلْمُؤْمِنِینَ؛ و اگر بخواهند تو را فریب دهند، خدا برای تو کافی است؛ او همان کسی است که تو را، با یاری خود و مؤمنان، تقویت کرد.

۶۳- وَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِى ٱلْأَرْضِ جَمِیعًۭا مَّا أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَٰکِنَّ ٱللَّهَ أَلَّفَ بَیْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ؛ و دلهای آنها را با هم، الفت داد! اگر تمام آنچه را روی زمین است صرف می‌کردی که میان دلهای آنان الفت دهی، نمی‌توانستی! ولی خداوند در میان آنها الفت ایجاد کرد! او توانا و حکیم است!

۶۴- یَٰأَیُّهَا ٱلنَّبِىُّ حَسْبُکَ ٱللَّهُ وَمَنِ ٱتَّبَعَکَ مِنَ ٱلْمُؤْمِنِینَ ؛ ای پیامبر! خداوند و مؤمنانی که از تو پیروی می‌کنند، برای حمایت تو کافی است (؛ فقط بر آنها تکیه کن)!

۶۵- یَٰأَیُّهَا ٱلنَّبِىُّ حَرِّضِ ٱلْمُؤْمِنِینَ عَلَى ٱلْقِتَالِ ۚ إِن یَکُن مِّنکُمْ عِشْرُونَ صَٰبِرُونَ یَغْلِبُوا۟ مِا۟ئَتَیْنِ ۚ وَإِن یَکُن مِّنکُم مِّا۟ئَهٌۭ یَغْلِبُوٓا۟ أَلْفًۭا مِّنَ ٱلَّذِینَ کَفَرُوا۟ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌۭ لَّا یَفْقَهُونَ ؛ ای پیامبر! مؤمنان را به جنگ (با دشمن) تشویق کن! هرگاه بیست نفر با استقامت از شما باشند، بر دویست نفر غلبه می‌کنند؛ و اگر صد نفر باشند، بر هزار نفر از کسانی که کافر شدند، پیروز می‌گردند؛ چرا که آنها گروهی هستند که نمی‌فهمند!

همانطوری که از آیات مشخص است، قبل و بعد از صدور مجوز برای صلح، آیات جهاد وجود دارد، جهادی که موجب تمایل دشمن به صلح شده است و صلحی که با فریبکاری دشمن دوباره به جهاد می انجامد و در همین مسیر نیز خداوند، خود را کافی میداند و پیامبر را به یاری خود و مؤمنین نوید می دهد، حال به راستی آیا آنچه که آقای هاشمی در حال ترویج آن است با این مجموعه آیات قابلیت انطباق دارد؟! مسلماً قرآن با دست درازکردن از عجز و ناتوانی در برابر دشمن مخالف است. معنی “نجح” تمایل پرنده در حال پرواز به یک سمت است و این تمایل یک تمایل حرفی نیست،‌ به معنی دست دراز کردن صرف هم نیست، بلکه به معنی تمایل عملی است، یعنی واقعا احساس کنید که دشمن دنبال صلح است نه این که در حالی که حتی آنی دست از تهدید و فشار و بدخواهی و بدعهدی برنداشته است، بگویید که دشمن دنبال صلح است، نگاه قرآن این نیست که استکبارستیزی را ماجراجویی معرفی کند، این آیات نمی فرماید که شما ابتدا دست برای صلح با دشمنان اسلام دراز کنید، بلکه میگوید اینقدر قوی باشید که از شما بهراسند و اگر آنها تمایل واقعی به صلح نشان دادند، آنگاه با آنها صلح کنید، ولی بازهم اگر دیدید از در فریب درآمدند به جهاد و مبارزه با ایشان با اتکا بر خدا و اکتفا به حمایت مؤمنان اکتفا کنید، این آیات می گوید که اصل بر مبارزه و مجاهدت و تکیه بر خدا و کمک مؤمنان است نه این که تعامل و دوستی با آمریکا به عنوان یک اصل و تنها کلید حل مشکلات معرفی گردد.