هاشمی رفسنجانی (۱۳۹۴/۸/۱۰): “اگر توانسته بودیم با افکار امام (ره) انقلاب را ادامه می‌دادیم، وضع ما بهتر بود، ولی الان با آگاهی مردم، نا امید نیستیم.” این اظهارات کوتاه هاشمی از چند جنبه قابل بررسی است: ۱- “اگر توانسته بودیم با افکار امام (ره) انقلاب را ادامه می دادیم” یعنی که به زعم جناب هاشمی ما […]

hashemiهاشمی رفسنجانی (۱۳۹۴/۸/۱۰):
“اگر توانسته بودیم با افکار امام (ره) انقلاب را ادامه می‌دادیم، وضع ما بهتر بود، ولی الان با آگاهی مردم، نا امید نیستیم.”
این اظهارات کوتاه هاشمی از چند جنبه قابل بررسی است:

۱- “اگر توانسته بودیم با افکار امام (ره) انقلاب را ادامه می دادیم” یعنی که به زعم جناب هاشمی ما از افکار امام فاصله داریم، البته این اظهارات از این بابت که دقیقاً ایشان نگفته اند منظورشان کدام تفکر امام بوده است جای تأمل دارد، ولی از آن جا که مهمترین انتقاد فعلی هاشمی بحث تعامل با آمریکا و کنارگذاشتن شعار “مرگ بر آمریکا” است، ما هم همان را ملاک قرار می دهیم ولی آیا آنچه در گفتار و رفتار و نوشتار حضرت امام خمینی (ره) تا آخرین روزهای حیاتش برای ما به یادگار مانده است چیزی جز استکبارستیزی و در صدر آن آمریکا ستیزی بوده است؟! آیا این جناب هاشمی نیست که از تفکر امام خمینی فاصله گرفته است؟!

۲- “وضع ما بهتر بود” ، ولی آیا به راستی وضعیت ما الان بد است؟! آیا قدرت داخلی و خارجی ایران نسبت به زمان حیات حضرت امام خمینی (ره) کمتر شده است و یا روز به روز در حال ارتقا بوده ایم؟! آیا نفوذ ایران و تفکر انقلابی در کشورهای منطقه و حتی کشورهای دوردست تر هم اکنون قابل انکاراست؟! آیا حجم دشمنی هایی که علیه انقلاب صورت گرفته است کمتر از زمان حضرت امام (ره) بوده و یا با چند مرحله ارتقاء همراه بوده است؟! آیا این که تمام موفقیت های داخلی و خارجی ایران علی رغم انواع تحریم ها، ترورها، بدخواهی ها، هزینه های هنگفت برای شبیخون فرهنگی، فتنه ۸۸ و … باسرعت شگفت انگیزی استمرار داشته است را می توان وضعیت بد تلقی نمود؟! این ادعای آقای هاشمی مرا یاد اعترافات مسعود بهنود انداخت که نتوانست قدرت مدیریت داخلی و خارجی مقام معظم رهبری را نستاید و از نفوذ بازوهای ایران در منطقه و جهان صحبت نکند.

۳- “ولی الان با آگاهی مردم…” ، به راستی آیا مردم فقط این اواخر آگاه شده اند؟! لابد ایشان اعتقاد دارند که مردم در همین ۲ ساله که به جناب روحانی رأی داده اند از ناآگاهی به آگاهی روی آورده اند!!! در هر صورت مردم چه در زمان حضرت امام خمینی (ره) و چه پس از آن آگاه و در صحنه بوده اند ولی گویا جناب هاشمی هر وقت که با رأی مطلوب خود مواجه نشده اند، مردم را متهم به ناآگاهی و بی سوادی، رقیب را متهم به افراطی گری، نظام را متهم به تقلب و دادگاه را متهم به پدرسوخته بازی کرده اند.

۴- “ناامید نیستیم” یعنی راضی نیستیم ولی ناامید هم نیستیم که این یعنی جناب هاشمی در عین حال که وضعیت انقلاب را بعد از فوت حضرت امام (ره) خوب نمی دانند ولی به خاطر آگاه شدن مردم امیدوار شده اند تا خلاء امام پر شود!!! یعنی هاشمی امیدوار است خلاء امام با آگاه شدن مردم جبران شود که خود مقوله ای عجیب، قابل تأمل و حاکی از اندیشه های خطرناک شخص هاشمی است که ما را به یاد تهدیدهایی می اندازد که در خصوص فتنه ۸۸ و تصویب برجام انجام داد.
نکته: بیان این جملات از سوی هاشمی آنهم دقیقاً بعد از موافقت مشروط رهبری با اجرای برجام مسئله ای قابل تحلیل است. به نظر می رسد جناب هاشمی توقع داشتند که مقام معظم رهبری، جامی را که به ایشان تعارف کردند را بدون قید و شرط سربکشند ولی گویا موافقت مشروط مقام معظم رهبری و ممنوعیت مذاکره با آمریکا (در سایر زمینه ها) برای جناب هاشمی گران تمام شده است. البته حکایت جام زهرهایی که به رهبری تعارف شد جدید نیست و یکبار در دوره اصلاحات علیه اسلامیت نظام و یک بار هم در زمان فتنه ۸۸ علیه جمهوریت نظام رخ داد و ایشان با عنایت امام زمان (عج) و استفاده از سال های شاگردی در محضر امام خمینی و کوله باری از سالها تجارب در مسئولیت های رهبری، اجرایی و نظامی تاکنون توانسته اند انقلاب را از گردنه های سخت فتنه های داخلی و خارجی به سلامت و پویایی حرکت دهند، توانایی که حتی سرسخت ترین دشمنان ایشان نیز نتوانسته اند به قدرت و توان رهبری ایشان اعتراف نکنند.