دیروز، در ادامه ی همایش های آموزشی خانواده که به همت مؤسسه ی یاران سبز موعود (که از تشکل های غیر دولتی موفق در زمینه ی فرهنگی است)، همایشی با عنوان بلوغ و  اختلالات جنسی در نوجوانان در مجتمع خاتم الانبیای رشت برگزار شد. کارشناس برنامه حجه الاسلام والمسلمین دکتر تراشیون از کارشناسان و مشاوران […]

اختلالات جنسی نوجوانان

دیروز، در ادامه ی همایش های آموزشی خانواده که به همت مؤسسه ی یاران سبز موعود (که از تشکل های غیر دولتی موفق در زمینه ی فرهنگی است)، همایشی با عنوان بلوغ و  اختلالات جنسی در نوجوانان در مجتمع خاتم الانبیای رشت برگزار شد. کارشناس برنامه حجه الاسلام والمسلمین دکتر تراشیون از کارشناسان و مشاوران مطرح خانواده بودند که بارها در برنامه های کارشناسی سیمای جمهوری اسلامی حضور داشتند؛ در ادامه، گزارش خلاصه ای از سخنان استاد تراشیون تقدیم می کنم، باشد که برای خانواده ها مفید واقع گردد:

اختلالات جنسی به عنوان بیماری های روحی نه تنها صعب العلاج هستند بلکه عوارض و عواقب بسیار سخت و خطرناکی دارند که بعضاً تا آخر عمر نیز در زندگی افراد تأثیر گذارند که با توجه به اهمیت این دو موضوع، پیشگیری از این اختلالات به مراتب آسان تر و البته مؤثرتر از درمان آن هاست که در ادامه طی چند بند، مختصراً راه حل های کلیدی پیشگیرانه از اختلالات جنسی در نوجوانان برشمرده می شود:

۱- یکی از مهمترین عوامل در پیشگیری از اختلالات جنسی، جدا کردن به هنگام بستر فرزند از بستر والدین است به نحوی که طبق روایات اسلامی بایستی از دوسالگی فرزندان رعایت شود، اهمیت رعایت این مسئله به حدی است که حتی رسیدن صدای نفس والدین در حالات خاص برای نوزادی که خواب است در آینده ی او تأثیر سوء می گذارد.

۲- پوشش پدر و مادر و سایر اعضای خانواده نیز یکی از عوامل مؤثر بر اختلالات جنسی فرزندان است به نحوی که اگر به درستی رعایت نشود می تواند موجب افزایش کنجکاوی و حتی بلوغ زودرس فرزندان گردد. باید توجه داشت که لباسی که جلوی محارم پوشیده می شود نباید از نوع لباس های محرکی باشد که مثلاً زن و شوهر برای جلب توجه یکدیگر می پوشند، به خصوص که این محارم در سن نوجوانی باشند؛ لباس های محرک با رنگ های گرم و قواره های تنگ و کوتاه حتی اگر بر تن محارم باشند می توانند بر روح و روان فرزندان و افزایش کنجکاوی و تحریک وی تأثیر گذار باشد.

۳- پوشیدن لباس های تنگ و به کار بردن رنگ های محرک در لباس، پرده، پتو و ملحفه و استفاده از تشک ها و پتوهای نرم برای نوجوانان از مواردی هستند که تحریک پذیری ایشان را در خصوص مسائل جنسی افزایش می دهد و این تحریک ها نیز در بروز اختلالات جنسی می توانند مؤثر باشند.

۴- نوع رابطه ای که بین والدین حاکم است به شدت بر آرامش و هیجان فرزندان تأثیر گذار است، اگر رابطه ی والدین همواره با تنش و دعوا همراه باشد موجب بروز تنش های روحی و روانی می گردد که این تنش ها نوجوانان را به سمت تخلیله ی این تنش ها با استفاده از ابزارهای جنسی تحریک می کند و بحث بسیار مهم دیگر در این خصوص این که اگر روابط والدین در برابر فرزندان شان رنگ و بوی معاشقه های جنسی و تحریک آمیز داشته باشد نیز موجب افزایش کنجکاوی فرزندان، بلوغ زودرس و سایر اختلالات جنسی در ایشان می گردد.

۵- ماهواره از عوامل بسیار مخربی است که نه تنها استاد تراشیون بلکه دکتر ولایت الله درویشی و تمام کارشناسان تربیتی که در همایش های مؤسسه یاران سبز موعود دعوت شدند، آن را به شدت در بروز اختلالات جنسی و اختلافات خانوادگی مؤثر می دانند و به همین دلیل مضرات سریال ها، فیلم ها، کارتون ها و حتی تبلیغات بازرگانی و زیرنویس های این شبکه ها، که عموماً با محوریت لذت جویی جنسی ساخته می شوند، باید کاملاً جدی گرفته شود.

۶- روابط خانوادگی اگر در چارچوب های شرعی و اخلاقی صورت نگیرند یقیناً بیش از همه برای نوجوانانی که در معرض این روابط قرار دارند آسیب زا هستند. عدم رعایت محدوده هایی مانند محرم و نامحرم و شوخی های بی مورد و مسائلی که در بسیاری از این رفت و آمدها و میهمانی های خانوادگی وجود دارند، به شدت برای نوجوانان زیان بارند و والدین در خصوص رعایت و تذکر این موارد باید برای نوجوانان شان لااقل همانقدر حساس باشند که در رفت و آمد به خانواده ای که یک بیماری مسری در آن وجود دارد.

۷- غذا و خوراک همانطوری که نیاز جسمند ولی روی روح و روان افراد نیز تأثیر می گذارند، مسائلی مانند حلال و حرام، میزان کالری غذا، گرمی یا سردی تبع غذا، حجم و زمان صرف غذا و … همگی روی مسائل روحی افراد به خصوص نوجوانان تأثیر گذارند. در همین خصوص میزان کالری و سردی و گرمی غذای نوجوانان باید متعادل و به حدی باشد که ضمن تأمین سلامتی نوجوان، او را با انرژی مضاعف و غیرقابل تخلیه مواجه نکند، چرا که این انرژی به شدت در بروز انحرافات و اختلالات جنسی می تواند تأثیر گذار باشد.

۸- ورزش، کار و تحرک از عواملی هستند که می توانند انرژی مضاعف نوجوانان را تخلیه کنند و به همین دلیل در تأمین سلامتی نوجوانان نقش حیاتی ایفا می کنند. نوجوانی که ورزش می کند، مسئولیت می پذیرد و تلاش می کند، هم انرژیش به نحو سازنده ای تخلیه می شود و هم وقت کمتری برای انحرافات و اختلالات خواهد داشت.

۹- فضای مجازی، اینترنت و موبایل اگر چه ابزارهای مفیدی هستند اما در صورت بی مبالاتی والدین می توانند موجب بروز اختلالات جنسی در نوجوانان شوند و به همین دلیل توصیه می شود در خصوص این موارد تنها در حد اضطرار عمل شود، یعنی اگر لازم است در منزل اینترنت وجود داشته باشد، حتی المقدور با حداقل سرعتی که مورد نیاز است تأمین شود و همان هم مشروط، با محدودیت و نظارت همراه باشد، کامپیوتر و موبایل به مثابه ی وسایل شخصی و محرمانه تلقی نشوند و بدون پسورد و در جایی قرار داده شوند که در معرض دید سایر اعضای خانواده باشد.

۱۰- تنهایی برای نوجوانان موقعیت کنجکاوی های ذهنی، رفتارهای غلط و در نتیجه اختلالات جنسی را فراهم می کند، نوجوانی که به دلیل اشتغال والدین در بیرون از خانه، ساعت ها در منزل تنها می ماند و امکاناتی نظیر کامپیوتر، اینترنت، ماهواره، موبایل، حافظه جانبی، cd، دستگاه پخش و … نیز در دسترس دارد، نمی تواند از وسوسه ها و به تبع آن اختلالات دور بماند، تنهایی برای نوجوانان اینقدر مخرب است که حتی مدت زمانی که فرزند به حمام یا دستشویی می رود را نیز باید حتی المقدور مدیریت نمود.