آقای علی مطهری! گویا شما طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان را انتخاباتی و با اهداف سیاسی خوانده‌اید و آن را باعث بدبینی به مقامات و مسئولان نظام دانسته‌ و گفته‌اید که امروز هم امکان برخورد با افزایش ثروت غیرمتعارف و ناگهانی مسئولان توسط قوه قضاییه وجود دارد و نیازی به قانون جدید نیست و از […]

نامه علی مطهری به آیت الله یزدی طرح اعاده اموال نامشروع مسئولانآقای علی مطهری! گویا شما طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان را انتخاباتی و با اهداف سیاسی خوانده‌اید و آن را باعث بدبینی به مقامات و مسئولان نظام دانسته‌ و گفته‌اید که امروز هم امکان برخورد با افزایش ثروت غیرمتعارف و ناگهانی مسئولان توسط قوه قضاییه وجود دارد و نیازی به قانون جدید نیست و از سویی طرح را غیر عملی خوانده‌اید و از سوی دیگر از این که طرح به اموال فرماندهان و مدیران ارتش و سپاه و نیروی انتظامی و دفتر رهبری و دستگاه‌های زیرمجموعه نپرداخته است انتقاد کرده‌اید و در ادامه از این که طرح مزبور برای اطلاعات سپاه هم نقشی قائل شده است گلایه کرده اید و حضور وزارت اطلاعات را کافی دانسته‌اید و در نهایت این طرح را به زیان کشور و انقلاب و موجب بی‌اعتمادی مردم به نظام دانسته‌اید اما در پاسخ به شما نکاتی را باید مطرح کنم:

جناب مطهری! اگر طرح ایراداتی دارد خب ایراداتش را مرتفع کنید چرا بالکل با آن مخالفت می‌کنید؟! اگر احساس می‌کنید دوستان شما با این طرح حیثیت‌شان لکه‌دار می‌شود، تقصیر طرح نیست، تقصیر دوستان شما است که احتمالا دامن‌شان پاک نیست! شما گفتید که نگران اعتبار و آبروی نظام و مسئولان نظام هستید ولی کاش واقعا به اعتبار و آبروی خود نظام توجه داشتید که اگر داشتید این چنین ملاحظه برخی مسئولان را نمی‌کردید که با حرام‌خواری‌های خود باعث دلسردی مردم از انقلاب می‌شوند! مسئولانی که نه تنها مایه اعتبار نظام نیستند، بلکه بارها نیز علناً، بی‌رحمانه و غیرمنصفانه، همه سابقه جمهوری اسلامی را زیرسوال دانسته‌اند!

آقای علی مطهری! شما می‌گویید قانون به اندازه کافی وجود دارد و قوه قضاییه با همین ظرفیت موجود می‌تواند با مسئولان خاطی برخورد کند، شاید هم راست می‌گویید ولی چرا تا کنون یکبار نپرسیدید که چرا قوه قضاییه باید در برابر اعلام جنگ رئیس‌جمهور بابت بازداشت برادرش عقب‌نشینی کند؟! چرا در دولت یازدهم که تا آخرین روزهای آن نیز برخی وزرا فهرست اموال و دارایی‌های‌شان را به مسئولان اعلام نکردند قوه قضاییه نتوانست قاطعانه برخورد نماید؟! آیا اینها ناشی از آن نیست که قوانین موجود احتمالا ضمانت اجرایی لازم را برای این قوه تأمین نکرده‌اند؟! اصلا چه ایرادی دارد در این خصوص قوانین سخت‌تر بشوند؟! آیا محکم‌تر شدن قانون در این خصوص به معنی انتخاباتی بودن آن است؟!

آقای علی مطهری! راستی گفتید که چرا به اطلاعات سپاه در طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان نقش داده شده است؟! خب چه ایرادی دارد همه نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در کنار هم به مبارزه با حرام‌خواری مسئولان فاسد که موجب بدنامی نظام و مسئولان پاکدست هستند، کمک کنند؟! آن هم در شرایطی که وزارت اطلاعات در چند سال اخیر نشان داده است که در مواجهه با جواسیسی که حتی در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای یا در اتاق رئیس جمهور و وزرا نفوذ کرده بودند همچنین در کشف ده‌ها مسئول دوتابعیتی در جای جای دولت، به تنهایی قابل اتکا نیست؟!

آقای علی مطهری! شما می‌گویید دلیل مخالفت شما با طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان ، غیرعملی بودن آن است، جای دیگر میگویید چرا بخش‌های نظامی و امنیتی و زیرمجموعه رهبری را شامل نمی‌شود! خب طبیعی است که این حرف‌های شما در تعارض است و اتفاقا رنگ و بوی سیاسی بودن مخالفت شما با این طرح را به خوبی آشکار می‌کند! البته به شخصه با تحت نظارت بودن همه نهادهای نظامی و امنیتی و زیرمجموعه رهبری کاملا موافقم و با این که هم اکنون در همین حوزه نظارت، بازرسی، حسابرسی و واحدهای قضایی وجود دارد، لیکن معتقد هستم می‌توان بر گستره آنها به شرط حفظ ابعاد امنیتی و اطلاعاتی آن افزود.

نکته‌ای که علی مطهری و حتی منتظری، دادستان کل کشور بیان می‌کنند، این است که طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان عملی نیست که البته قاعدتا پاسخ مناسب به این مسئله تمهید لوازم عملیاتی شدن طرح است نه پاک کردن صورت مسئله، یعنی اگر کمبود نیرو وجود دارد، اگر به ایجاد تشکیلات جدید و تأمین امکانات و بودجه نیاز است باید در این طرح پیش‌بینی گردند یا لااقل این که طرح به اندازه وسع و امکانات قابل تحقق، محدود گردد به عنوان مثال اگر رسیدگی به اموال همه مسئولان ۴۰ سال انقلاب میسر نیست آن را محدودتر کنند.

آقای علی مطهری! مخلص کلام این که منطق و استدلال شما در مخالفت با طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان نشان می‌دهد این مخالفت‌های شما است که علت‌های انتخاباتی، سیاسی و حزبی دارد والا هر گامی که به سلامت اقتصادی، شفافیت، مبارزه با فساد و مفسدان اقتصادی کمک کند، از سوی هر حزب و جناح و شخصی که باشد باید توسط هم و خصوصاً شما که مدعی مطالبه‌گری هستید مورد حمایت قرار گیرد و نه این که به جای تلاش برای تکمیل طرح، با نیت‌خوانی و ذهن‌خوانی، به طراحان یا حامیان آن طرح، تهمت‌های سیاسی‌کاری، فرصت‌طلبی و ترجیح منافع‌حزبی به منافع‌ملی و… بزنید.