اگر چه با توجه به تعداد انتخابات و عمر انقلاب، به صورت متوسط در هر سال یک انتخابات برگزار شده است، ولی تاکنون هیچ انتخاباتی بی اهمیت قلمداد نشده است و هر انتخاباتی از اهمیت و حساسیت خاص خودش برخوردار بوده است. انتخابات از نظر مردم همواره مهم بوده است چون می تواند سرنوشت یک […]

انتخاباتاگر چه با توجه به تعداد انتخابات و عمر انقلاب، به صورت متوسط در هر سال یک انتخابات برگزار شده است، ولی تاکنون هیچ انتخاباتی بی اهمیت قلمداد نشده است و هر انتخاباتی از اهمیت و حساسیت خاص خودش برخوردار بوده است.

انتخابات از نظر مردم همواره مهم بوده است چون می تواند سرنوشت یک ملت را تغییر دهد ولی همین انتخابات ها از سوی کشورهای مخالف جمهوری اسلامی ایران هم مهم است چرا که سال هاست که از انتخابات های کشورهایی که با حکومت شان مشکل دارند به عنوان بستری برای ناامیدی مردم، تحریم انتخابات، تحریک مردم به اعتراض و آشوب، تضعیف حکومت، ایجاد فتنه و حتی براندازی استفاده می کنند و جالب این است که از تمام این روش ها در طول تاریخ انقلاب، انجام شده است و البته همه این روش ها تاکنون به رغم خسارت هایی که بعضاً برای کشور و مردم ایجاد کرده اند، به شکست انجامیده اند و از این لحاظ، امسال شاهد طرح جدیدی برای انتخابات های ۹۴ هستیم.

در دو انتخابات امسال هم به لحاظ برخی رفتارهای جریان های داخلی و هم برخی رفتارهای دول متخاصم خارجی، مشخصات جدید و خاصی را شاهدیم که برخی از این مشخصات باهم تقارن های منحصر به فردی دارند که نشان از اتاق فکرهای واحد و یا قرابت های فکری خیلی نزدیک دارند که این شرایط خاص می تواند اقتضائات ویژه ای را نیز رقم بزند که برای شناخت صحنه، لازم است ابتدا متوجه حساسیت مسئله و طرح و نقشه های امروز دشمن باشیم، حساسیت انتخابات های ۹۴ از چند لحاظ ویژه است:

  1. شرایط اقتصادی کشور علی رغم توقعی که برای بهبود آن ایجاد شده بود، بهبود نیافته و تنها مسأله ای که در آن رخ داده است، کاهش تورم به قیمت سیطره رکود شدید در بخش های مختلف تولیدی و بازار و بورس کشور است که این شاخصه با کاهش اشتغال نیز همراه گردیده است. 
  2. علی رغم حساسیت مسائل اقتصادی در کشور، چالش هایی که از سوی مجریان مستمراً ایجاد می شود، در حوزه مباحث سیاسی است و حجم حاشیه سازی ها و چانه زنی های دولت در زمینه های سیاسی با سایر نهادها و قوا حرف اول را می زند و این نشان می دهد که گویا نیاز به حل مسائل اقتصادی آن طور که باید و شاید جدی گرفته نشده است و از این لحاظ، نیازمند ریل گذاری مناسب مجلس برای تغییر جهت دولت از مسائل سیاسی به سمت مسائل اقتصادی است به خصوص که شاهدیم که دولت با مطرح کردن برجام های مختلف داخلی تمایلش را به سیاسی تر کردن و حاشیه سازی بیشتر در فضای کشور نشان می دهد. 
  3. اگرچه فشار و تخریب شورای نگهبان در اکثر انتخابات ها سابقه داشته است و اگر چه ثبت نامه حداکثری در انتخابات مجلس هفتم هم سابقه داشته است اما تأیید صلاحیت حداکثری و بدون رعایت حداقل های قانونی از سوی هیأت های اجرایی در انتخابات های ۹۴ امری کم سابقه بوده است که تجمیع این سه عامل در کنار هم، افشاکننده تخریب حداکثری شورای نگهبان برای ایجاد رکورد در رد صلاحیت این شورا بود. 
  4. همانطوری که در مقدمه بیان شد، تغییر تاکتیک آمریکا، انگلیس و ضدانقلاب از تاکتیک تحریم انقلاب به تشویق به لیست خاص انتخاباتی حساسیت خاصی را ایجاد کرده است، هرچند کسانی که به آمریکا و انگلیس اعتماد داشته باشند در کشور ما دراقلیت محض هستند اما انتخابات لیستی و ائتلافی باعث می شود تا تمرکز آرا در لیست مزبور احتمال تأثیرگذاری در برخی حوزه ها را ایجاد نماید. 
  5. برخی از اظهارات خاصی که درجهت فرمالیته کردن جایگاه رهبری از سوی برخی جریانات مطرح شد، شرایط خاصی را رقم زدند. اظهاراتی مانند دوره ای شدن رهبری، شورایی شدن آن، نظارت بر عملکرد رهبری به جای نظارت بر شرایط رهبری، انتخاب جایگزین رهبری و … تنها وقتی محقق می شوند که چینش خبرگان با این اظهارات همراه باشد و مجلس نیز حاضر به حمایت های قانونی و حتی تلاش برای تغییر قانون گردد. 
  6. اگر چه همه امیدواریم پرچم انقلاب از دستان عباسی مقام معظم رهبری به دست مبارک امام زمان (عج) برسد ولی شرط عقل و دوراندیشی ایجاب می کند که هرچه بیشتر با تقویت مجلس خبرگانی که مدت ۸ ساله دارد، ضمانت محکم تری برای حیات انقلاب و آرمانهایش فراهم نماییم و این بدون حساسیت و وسواس خاص برای انتخاب های حساس این مجلس، مهیا نمی گردد.
  7. حساسیت خاص مسائل منطقه و برخی ائتلاف های منطقه ای و رویایی جبهه کفر و تکفیر در برابر ائتلاف ایران، عراق، سوریه و روسیه موجب عقب رانده شدن و نا امیدی جریان های تکفیری و یأس کشورهای حامی ایشان به خصوص آمریکا، عربستان، ترکیه و اسرائیل گردیده است و هرگونه ایجاد تزلزل در جبهه مقاومت می تواند موجب آسیب های جدی به منافع منطقه ای ایران و کشورهای متحد وی گردد و عملاً امنیت کشور نیز تحت الشعاع این حوادث قرار گیرد.

با توجه به شرایطی که شمرده شد، انتخابات های ۹۴ می توانند نقش تعیین کننده و بسزایی در مسائل ایران، منطقه و جهان داشته باشد و یقیناً به همین دلیل است که کشورهایی که دنبال اجرای نقشه خاورمیانه جدید و بهم زدن توازن قوا در منطقه هستند نیز نتوانستند از دخالت علنی در این انتخابات پرهیز کنند که همه این حساسیت ها و ویژگی ها، اقتضائاتی را رقم می زند که در مطالب بعدی به آن ها خواهیم پرداخت.

این مطلب در بولتن نیوز منتشر شد.