با توجه به تلاش شهردار محترم و شورای شهر رشت در بهسازی و ارتقای مدیریت شهری رشت و بستن هر چهار خیابان منتهی به میدان شهدای ذهاب (شهرداری رشت) برای سنگفرش کردن آن ها، بر آن شدم تا پیرامون این طرح عظیم و جدید، چند نظر، تقدیر و پیشنهاد را در خصوص این طرح عظیم […]

rashtبا توجه به تلاش شهردار محترم و شورای شهر رشت در بهسازی و ارتقای مدیریت شهری رشت و بستن هر چهار خیابان منتهی به میدان شهدای ذهاب (شهرداری رشت) برای سنگفرش کردن آن ها، بر آن شدم تا پیرامون این طرح عظیم و جدید، چند نظر، تقدیر و پیشنهاد را در خصوص این طرح عظیم تقدیم نمایم:

  • از آن جا که خیابان ها و زیرگذرها و روگذرهای رشت اینقدر زیاد و پهن و ترافیک های اینقدر روان هستند که با بستن ۴ خیابان منتهی به میدان اصلی رشت هیچ اخلالی در امور مردم ایجاد نمی شود، ایجاد فضای مناسب برای پیاده روی برسنگفرش هایی که حال و هوای پیاده روی در اروپا را به مردم می دهد واقعاً جای تقدیر دارد؛ از دیگر فضایل این طرح، حمایت از صداوسیمای استان است که به دلیل مشکلات بودجه ای عملاً باید خودش بودجه اش را تأمین نماید و با سکوت در برابر این طرح، یک کمک میلیاردی برای این مجموعه مهیا گردید. البته اجرای چنین طرح عظیم و نادری که بخش بزرگی از خیابان های یک کلان شهر را به سنگفرش تبدیل می کند، یقیناً بدون سکوت شورآفرین و الهام بخش استاندار و نمایندگان مجلس و سایر خدمتگزاران عملاً غیرقابل تحقق می نمود.
  • یکی از تیزهوشی های مجموعه شهرداری رشت این است که بهتر از مردم خیرشان را تشخیص داده است و بین یک مسیر قابل تردد و یک ظاهر توریسیتی و غربی، دومی را انتخاب کرده است و عملاً مردمی را قادر به تشخیص مصالح خویش نیستند را هدایت می نماید و برای این مسئله که احتمالا ساخت و یا برگرداندن آن میلیاردها پول و ماه ها زمان نیاز دارد حتی برای توضیح به مردم و لابد دغدغه مند شدنشان هیچ احساس نیازی نمی کند و عملاً لعن و ناسزای مردمی را که در کوچه های باریک و یک طرفه اسیر می شوند را در راه اجرای این پروژه عظیم به جان خریده است.
  • یکی دیگر از خدماتی که شهرداری در این طرح برای ساکنانِ کوچه های حوالی مرکز شهر با این طرح قائل شده این است که عملا بدون هرگونه خرابکاری و ساخت و ساز، کوچه های شان را به صورت معجزه آسا تبدیل به خیابان کرده است که به نظر می رسد با توجه به ارزش افزوده ای که برای ایشان ایجاد شده است می توان عوارض خاصی را با عنوان طرح توسعه ترافیک کوچه ها از ساکنان این کوچه ها ستاند.
  • یکی از خدمات گسترده ای که در فاز اول که سنگفرش کردن خیابان علم الهدی هم مشاهده شد این بود که عملاً خیابان مزبور تبدیل به محلی برای جلب کمک (گدایی)، تکنوازی آکاردئون و کمانچه و بعضاً حرکات موزون جوانان و غیرجوانان گردید که همین اشتغالزایی از مزایای توسعه سنگفرش ها به حساب می آید که با توجه به شعار برخی متولیان شهری در خصوص اشتغالزایی، شعارهای شان را نیز محقق می نماید.
  • از آنجا که بسته شدن هر چهار مسیر منتهی به شهرداری باعث می شود تا مردم نتوانند به این میدان که ادارات و مراکز خرید مهمی مثل بازار بزرگ شهرداری درمجاورتش قرار دارد، دسترسی داشته باشند، پیشنهاد می گردد از خود برج ساعت شهرداری تا نقاطی که بسته شده اند را تله کابین کار بگذارند تا ضمن تسهیل عبور و مرور مردم، بر زیبایی این میدان و خیابان های سنگفرش شده اش بیفزاید.
  • با توجه به این که دیگر در مجاورت بازار بزرگ و اصلی شهر رشت امکان پارک خودرو یا استفاده از تاکسی یا وسائط نقلیه دیگر وجود ندارد، پیشنهاد می گردد برای انبوه افرادی که پس از خرید، باربه دست ازبازار خارج می شوند داشکا (فرغون) کرایه ای یا رایگان تعبیه گردد تا بتوانند خریدهای شان را به ایستگاه تاکسی برسانند.
  • از دیگر طرح هایی که لازم به نظر می رسد طرح چتر رایگان است، بالاخره رشت شهر باران است و باران هم که خبر نمی کند و این مسیر طولانی که برای پیاده روی درست شده است باید سرویس های چتر رایگان یا کرایه ای داشته باشد که با این طرح، عملاً مردمی که روی سنگفرش های شهر در حال قدم زدن هستند بتوانند در هر شرایط جوی در جهت تحقق اراده مجموعه شهرداری تلاش نمایند.